Astra Coupé Club

Forum Polskiego Klubu Astry Coupe
Teraz jest 28 marca 2024, o 13:27

Strefa czasowa: UTC + 1


Regulamin działu


Dyskusje na temat elektryki. Tematy Car Audio, Navi, Video itp. omawiane są w innym dziale.

  1. Zanim otworzysz nowy wątek użyj szukajki.
  2. Nie wrzucaj linków do aukcji.



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 grudnia 2008, o 14:13 
Na kloszach reflektorów i lamp tylnych znajdują się znormalizowane kombinacje liter i cyfr. Zawierają one ważne informacje o przeznaczeniu produktu oraz jego jakości. Oznaczenia te łatwo rozszyfrować, jeśli wiemy co poszczególne oznaczenia opisują.

Tabela 1. Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE



Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego



Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych



Przykłady:


1.Wskaźnik natężenia światłą drogowego; 2.Wykonanie reflektora (halogenowe, drogowe i mijania, niewłączane wspólnie); 3.Rodzaj i miejsce dopuszczenia (E-ECE, 1-Niemcy); 4. A-światło pozycyjne; 5.Numer badania zgodnego z normą ECE.


1.Wykonanie lampy (pozycyjne, hamowania, odblaskowe, przeciwmgłowe); 2.Spełnia wymagania wersji 02; 3.Rodzaj i miejsce dopuszczenia (E-ECE, 1-Niemcy); 4.Położenie zabudowy (tylna, prawa); 5.Numer badania zgodnego z normą ECE.

Tak jak pisałem na początku, informacja odnośnie homologacji. Posłużę się artykułem dostepnym na stronie: http://www.motofocus.com.pl/index.php?aid=1038
Kilka cytatów:

Cytat:
...wiele katalogów tuningowych na rok 2005 obejmuje dla różnych modeli samochodów ponad 30 akcesoryjnych, wymiennych tylnych lamp zespolonych, których wykorzystywanie nie powinno być dopuszczalne w świetle przepisów prawa i wymagań technicznych. Kłopot polega na tym, że lampy te mają homologację o symbolu E11 (Wielka Brytania)...

Cytat:
Procedura homologacyjna: wytwórca lamp (w tym przypadku Tajwan) przedstawia lampy do testowania instytutowi zajmującemu się pomiarami fotometrycznymi. Instytut ten (w tym przypadku również tajwański) potwierdza spełnianie przez lampy norm i przekazuje wyniki testu do władz homologacyjnych w kraju, w którym obowiązują normy ECE (w tym przypadku w Wielkiej Brytanii). Władze owe wydają świadectwo homologacji ECE na bazie wyników testów i nadają produktowi symbol homologacyjny (E11 dla Wielkiej Brytanii). Wówczas sprzedaż tych lamp jest dopuszczona w Europie.
Podczas losowych testów tych dostępnych obecnie na rynku lamp (do Golfów III i IV oraz Polo) stwierdzono, że nie spełniają one ani wymogów fotometrycznych, ani związanych z odpornością na wysoką temperaturę czy wibracje, a tym samym silnie odbiegają od lamp, które zostały homologowane w Wielkiej Brytanii. Kolejna bardzo poważna wada owych lamp: diody LED można wymieniać pojedynczo. Zgodnie z Regulacją ECE R37 nie jest to dopuszczalne – i to z ważnych powodów, a mianowicie diody LED są dostępne w wersjach emitujących różne barwy światła. Wcale nie jest więc utopią wizja np. świateł stopu lśniących na niebiesko. Oznacza to naruszenie przepisów i spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym.

Podobne przkłady to np. dostępne na Allegro tuningowe żarówki z homologacją E13 z Luksemburga.

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu

[ Dodano: Pon 08 Gru, 2008 14:20 ]
Przepraszam nie umien skopiowac tabel moze ktos pomoze nizej link do tych tabel http://forum.vwgolf.pl/viewtopic.php?t=74878


Ostatnio edytowano 5 grudnia 2009, o 22:17 przez darek1947, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 grudnia 2008, o 15:18 
Tabela 1: Oznaczenie miejsca dopuszczenia normy ECE
Obrazek

Tabela 2. Oznaczenia rodzaju świateł reflektora przedniego
Obrazek

Tabela 3. Oznaczenia świateł sygnalizacyjnych

Obrazek

Przykłady:
Obrazek
1.Wskaźnik natężenia światłą drogowego;
2.Wykonanie reflektora (halogenowe, drogowe i mijania, niewłączane wspólnie);
3.Rodzaj i miejsce dopuszczenia (E-ECE, 1-Niemcy);
4. A-światło pozycyjne;
5.Numer badania zgodnego z normą ECE.

Obrazek
1.Wykonanie lampy (pozycyjne, hamowania, odblaskowe, przeciwmgłowe);
2.Spełnia wymagania wersji 02;
3.Rodzaj i miejsce dopuszczenia (E-ECE, 1-Niemcy);
4.Położenie zabudowy (tylna, prawa);
5.Numer badania zgodnego z normą ECE.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 grudnia 2008, o 16:05 
Michaello84, Masz u mnie flache,mam nadzieje ze nie ktorzy z kolegow przemysla sprawe montazu podrobek


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 grudnia 2008, o 00:00 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2004, o 16:55
Lokalizacja: Germany/MA
Imię: Adam
Silnik: inny
Aktualny samochód: Mercedes-Benz
Ciekawy temat sie zrobil.
Interesujace rzeczy, wiec podpinam.



Adam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 grudnia 2008, o 13:26 
SirAdam, Wiem ze sa rowniez homologacje na zarowki, u nas w Polsce na razie nie moge znalesc tabeli ale Ty gdybys byl uprzejmy znalesc cos na ten temat w Niemczech byloby wspaniale i bylby komplet.Uwazam ze koledzy powinni zaznajomic sie z tymi tabelami, bo tylko patrzec jak u nas zaczna robic porzadki ,Homologacja E11 to zadna honologacja jesli nie ma strzalek do ruchu prawostronnego to samo zarowki z homologacja E13.Pozdrawiam


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 grudnia 2008, o 23:15 
Witam! Na oryginalnych lampach w astrze coupe bez soczewki też jest oznaczenie DC to chyba xenon może być w nich zainstalowany


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 9 grudnia 2008, o 23:23 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2004, o 16:55
Lokalizacja: Germany/MA
Imię: Adam
Silnik: inny
Aktualny samochód: Mercedes-Benz
Temat jest podpiety, i ma sluzyc INFORMACJI, a nie dyskusji.
Tematow Xenonow mamy wystarczjaco na forum.




Adam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 grudnia 2008, o 13:29 
Dla swiatel do jazdy dziennej na szkle RL i E z numerem np 1 oraz numer homologaji i ewentualniie podany typ zrodla oswietlenia / zarowka /halogen przewaznie h6 ,lub diody/


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 grudnia 2009, o 18:25 
Cytat kolegi z innego forum na temat montażu ksenonów, odnośnie prawa.

Cytuj:
Polskie prawo o ruchu drogowym nie przewidziało następującej rzeczy: W 91 roku BMW wypuściło model E32 750i L na ksenonach bez spryskiwaczy , tak auto wychodziło z fabryki. Posiadało również system poziomowania lamp NIVO , ale było bez sprysków.
To teraz jak? zakładając że mam to auto do dziś to policja zabierze mi dowód i da mandat bo mam ksenony a nie mam spryskiwaczy?No chyba raczej nie , bo jakim prawem?! Ustawa o tym że auto musi posiadać spryski , samopoziom + homologacje na ksenon czyli lampy z normą E1+ przetwornice i żarówki, weszła w 2003 roku i dotyczy ona nowych aut. A jak wiadomo prawo nie działa wstecz więc skoro seryjna E32 mogła mieć ksenon bez sprysków to i moja e36 z przed 15-stu lat też może je mieć!!! Niech mi ktoś pokaże przepis który wyraźnie mówi że muszę te wszystkie normy spełnić montując ksenon do auta używanego z przed np 10-ciu lat. W przepisach nie jest określone ze auto jeżdżące już po drogach w którym są ksenony ma posiadać spryskiwacze i poziomowanie. - mówie o przeróbce.

Pierwsze syrenki , żuki... nie miały fabrycznie pasów bezpieczeństwa. W 1983 wprowadzono przepis obowiązkowej jazdy w pasach. Więc nikt nie mógł zmusić posiadaczy w/w aut do jakiegoś montażu pasów bo prawo nie działa wstecz.
Przykład drugi:
Miałem kiedyś dostawczaka Renault Traffic rok prod.86 , w dowodzie rej. było wpisane uniwersalno-ciężarowy. Od 1992 roku wprowadzono przepis że auta dostawcze/ciężarowe mają obowiązek posiadania przegrody pomiędzy kabiną a przestrzenią ładunkową. Kiedyś pewien nie doinformowany pan policjant zabrał mi dowód rejestracyjny powołując się na przepis o którym wspomniałem. Na spokojnie wróciłem do domu , poczytałem z ojcem dziennik ustaw , na komendzie wytłumaczyłem panu policjantowi , że auto z 86 roku nie musi mieć przegrody skoro ten przepis wszedł w życie w 92 roku. Z przeprosinami oddano mi dowód rej.
Tak samo uważam sprawa dotyczy ksenonów. Nikt nie ma prawa zabrać mi dowodu rej z wziązku z tym że mam xenony bez spryskiwaczy i samopoziomu , bo skoro były one w min.: w BMW e32 z 91 seryjnie montowane bez spryskiwaczy wieć moje E36 też może je mieć! Proszę o ustawę która mówi że w aucie z 94 roku muszę posiadać spryskiwacze do ksenonów. Ustawa ta weszła w 2003 roku!!!.
Wiadomo oczywiście za wkładanie hidów do lamp bez soczewek to sam bym chętnie dowody zabierał (pomijając lagune i E klasse tam jest xenon ale nie HID) , ale jeśli pakujemy je w soczewke wszytsko z głową wyregulowane to nie widzę przeciwskazań. Samopoziomy ? Ręcznie też mogę spuścić światła przy obciążeniu. A spryskiwacze? Przecież nie działają one automatycznie , nie wiedzą kiedy lampa jest brudna , wiec tak samo mogę się zatrzymać i przetrzeć reflektor ręcznie.

Także koledzy i koleżanki, na spokojnie , bez cwaniactwa , nie dać sobie zabrać dowód , tzn zabrać mogą ale mandatu nie przyjmować. Oczywiście jest to moje zdanie na ten temat a każdy zrobi jak chce.

Ja siedzie w xenonach od 2001 roku , przerabiałem lapmy od escorta z 89 roku , astry z 93 roku na bi-xenonowe , (gdzie jeszcze nie było dostępnych hidów a za przetwornice + zarówki hella płaciło sie ponad 1000zł) , nigdy nie miałem żadnych problemów z prawem , policją.

Na mforum.com.pl użytkownik boogie wygrał sprawę w sądzie grodzkim, za niesłusze zabranie DR własnie za ksenony. Odmówił również przyjęcia mantadu...

Na koniec cytat ze strony xenony.pl
"...Jeżeli auto fabrycznie montowane ma reflektory xenonowe, to aby przejść proces homologacji powinno być wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki, i posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego samochodu. W przypadku przeróbek przepisy nie mówią nic na temat specjalnych wymagań co do lamp xenonowych.

Obowiązujące “Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów” o reflektorach mówi jedynie o ich ilości, barwie światła, rozmieszczeniu, sposobie przełączania, widocznej granicy światła-cienia, ustawieniu świateł, i sile świecenia. Nie ma tam rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu. Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane (ale oczywiście możliwe do zainstalowania).

O ile system czyszczenia jest dosyć łatwy do zrealizowania i raczej potrzebny (brud zbierając się na szybach reflektorów ogranicza strumień światła i rozprasza go, powodując oślepianie innych), to system samopoziomowania jest bardzo drogi i trudny do zrealizowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania bardzo silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienie w przypadku obciążenia tyłu.

W praktyce reflektory soczewkowe przerobione na xenonowe zewnętrznie, niemożliwe są do odróżnienia od fabrycznych xenonów. Dobrze ustawione nie będą oślepiały!..."


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 5 grudnia 2009, o 22:17 
Kolega zapewne z forum tuningowego,polecam artykul w Poradniku Auto Swiata .A dzis wlasnie w okolicach Ciechanowa policjanci szczegolnie dokladnie sprawdzali swiecacych inaczej.


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 grudnia 2009, o 11:08 
k***a no ja pi*****e... hbr przeciez napisalem Ci ze to sa bzdury. po co to do takiego tematu wklejasz i robisz ludziom wode z mózgu? Nero6 napisał Ci o dodaniu tu tego zaczym przeczytal to co ja napialem....... [[przepraszam za przeklenstwa ale ignorancja mnie strasznie drazni... bedzie warn to trudno...]Edit by Adam

kopiuje to co wpisalem gdzie indziej oraz regulacje których usystematyzowaniem zajęła się pewna gazeta.

"Nie chcialbym byc upierdliwy, ale obowiązuje nas w tej chwili tez prawo unijne. Poza tym, nie w kazdym przypadku prawo "nie działa wstecz"- w tym akurat zdaje się, tak nie jest. Wszystko jest zawarte poza tym w bodajże "DzU z 2005r. nr 108, poz. 908". Zagrażanie niebezpieczeństwu na drodze [w przypadku nie kompletnego zestawu ksenonowego, w któego skład powinny wchodzić homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi] jest karalne, i własnie brak kompletnego homogowanego zestawu ksenonowego jest takim zagrażaniem. Montaż bez jednego z tych elementów jest złamaniem warunków homologacji i powoduje jej utratę. To tyczy dokładania ksenonu. Koniec, kropka.

Cytaty:
"6.2.9. Inne wymagania
Wymogów określonych w pkt 5.5.2 nie stosuje się do świateł mijania.
Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich , zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się . " ----> czyli stosuje się tylko 6.2.6.2.1.! patrz niżej

"6.2.6.2.1.
W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny
jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.

6.2.6.2.2.
Dozwolone są jednak korektory ręczne regulowane w sposób ciągły lub nieciągły, pod warunkiem
że mają one ustalone położenie przywracające odchylenie początkowe określone
w pkt 6.2.6.1.1 przy użyciu zwykłej śruby regulacyjnej lub w inny zbliżony sposób.
Ręczny korektor ustawienia świateł musi być obsługiwany z fotela kierowcy.
Urządzenia regulowane w sposób ciągły muszą posiadać skalę wskazującą takie warunki
obciążenia, które wymagają korekty ustawienia świateł mijania.
Liczba możliwych ustawień dla urządzeń regulowanych w sposób nieciągły musi zapewniać
zgodność z zakresem wartości przewidzianych w pkt 6.2.6.1.2 dla wszystkich warunków
obciążenia określonych w załączniku 5.
Ponadto dla takich urządzeń warunki obciążenia z załącznika 5 wymagające ustawienia
świateł mijania muszą być jednoznacznie oznaczone w pobliżu regulatora sterującego korektorem
(patrz: załącznik 8) ." "





";Sprzedawcy zapewniają, że po zamontowaniu w reflektorze, w miejsce tradycyjnych żarówek, palników ksenonowych i podłączeniu do instalacji elektrycznej pojazdu otrzymamy pełnowartościowy reflektor ksenonowy, który lepiej oświetla drogę, zwiększa bezpieczeństwo, dobrze wygląda i jest tańszy w eksploatacji. W trakcie rozmów telefonicznych z dystrybutorami zapewniano również, że montaż takiego zestawu jest całkowicie legalny i zgodny z prawem. Aby sprawdzić stan faktyczny wykonano analizę obowiązujących w Polsce aktów prawnych dotyczących oświetlenia pojazdów oraz przeprowadzono badania parametrów świetlnych zestawu. Na potrzeby badań fotometrycznych wykorzystano dwa zestawy: jeden dla reflektorów przystosowanych do żarówek H4 i jeden do żarówek H7. Wynik badań nie był zaskoczeniem: Oferowane w sprzedaży zestawy do konwersji nie spełniają norm ani przepisów związanych z oceną jakości oświetlenia pojazdów, co więcej są poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu.!

Dokumentami normującymi stosowanie wyposażenia wymaganego w pojazdach samochodowych poruszających się po drogach publicznych w Polsce, są:
• Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, (Dz. U. Nr 108, poz. 908
z dnia 2 czerw ca 2005 r.) w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o ruchu drogowym,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 (Dz. U. Nr 238 z dnia 6 grudnia 2005 r. poz. 2010) – w sprawie homologacji typów pojazdów samochodowych i ich przyczep,
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. (Dz. U. Nr 32, poz. 262) w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wraz z późniejszymi zmianami.
Zapisy w tych regulacjach określają, iż producent lub importer przedmiotów wyposażenia albo części pojazdu samochodowego lub jego przyczepy, jest obowiązany uzyskać świadectwo homologacji, wydane przez ministra właściwego do spraw transportu (art. 68 Prawa o ruchu drogowym).



Dokumentem regulującym zasady i reguły procesów homologacji jest rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie homologacji, które określa między innymi warunki i tryb wydawania lub cofania świadectw homologacji typu pojazdu, zakres i sposób przeprowadzania badań homologacyjnych, kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji, wzory dokumentów związanych z homologacją oraz jednostki upoważnione do przeprowadzania badań homologacyjnych i kontroli zgodności produkcji lub montażu z warunkami homologacji. Ponadto rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia stwierdza, że przedmioty wyposażenia i części pojazdów związane z bezpieczeństwem ich użytkowania i ochroną środowiska mogą być stosowane w pojazdach, jeżeli spełniony jest co najmniej jeden z następujących warunków: oznakowane są znakami homologacji międzynarodowej, stosowanymi w homologacji Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – „E” lub Unii Europejskiej – „e”.
Przybliżając nieco sztywne i zawiłe zapisy dokumentów prawnych można stwierdzić, że kwestia obrotu i stosowania elementów wyposażenia i części pojazdów samochodowych jest ściśle uregulowana. Opiera się na założeniu, że elementy mające bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym powinny być stosowane po przebadaniu i ocenie. Świadectwem przeprowadzenia tych procesów jest stosowny dokument, np. zawiadomienie o udzieleniu homologacji, wydane przez upoważniony organ (w Polsce Ministerstwo Transportu).

Polska przystępując do tzw. Porozumienia z roku 1958 zobowiązała się wzajemnie uznawać Regulaminy EKG ONZ stanowiące załączniki do ww. Porozumienia, a będące dokumentami normatywnymi określającymi wymagania techniczne. Regulaminy te normalizują między innymi parametry reflektorów i źródeł światła w nich stosowanych:
• regulamin 37 – żarówki samo- chodowe,
• regulamin 99 – gazowe, wyładowcze źródła światła (tzw. ksenonowe źródła światła),
• regulamin 112 – reflektory z halogenowym źródłem światła,
• regulamin 98 – reflektory z gazowym, wyładowczym źródłem światła
• regulamin 48 – rozmieszczenie urządzeń świetlnych na pojeździe.
Treść tych dokumentów (reg. od 81 do 100) dostępna jest na stronie: http://www.unece.org/tran....egs81-100.html

Nielegalne w świetle faktów
Z analizy regulaminów pod kątem stosowania tzw. zamienników źródeł światła wynikają następujące fakty:
• każdy reflektor może być bezpiecznie użytkowany, jeżeli co najmniej stosuje się odpowiednie źródło światła, którego oznaczenie jest naniesione, przeważnie w pobliżu miejsca jego mocowania;
• zastosowanie jednoznacznie określonego źródła światła gwarantowane jest stosowaniem różnych oprawek i trzonków źródeł światła tak, aby nie można było zamontować w reflektorze przystosowanym do żarówki np. H4, żarówki H3, czy też gazowego wyładowczego źródła światła np. D1S lub D1R;
• zapisy regulaminu 48 określają, że reflektory wyposażone w źródło światła dużej jasności (wysoka wartość strumienia świetlnego), a takimi są gazowe wyładowcze źródła światła, powinny być wyposażone w urządzenia oczyszczające szybę reflektora (tzw. spryskiwacze) oraz urządzenia samopoziomujące reflektor, ma to zapobiegać nadmiernemu olśnieniu powodowanemu przez rozpraszanie światła na zanieczyszczeniach osadzonych na szybach reflektorów, czy olśnieniu powstającemu w wyniku zmian kierunku emitowanego światła. Zastosowanie tzw. zamienników źródeł światła jest niezgodne z przepisami i może stanowić podstawę do wymierzenia mandatu lub niespełnienia wymogów niezbędnych do przedłużenia okresu ważności badań technicznych pojazdu. Prawo o ruchu drogowym Dz. U. Nr 108 Poz. 908 Art.
66 ust. 4 p. 2: „Zabrania się stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nie odpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych” (Przepisami szczegółowymi, są w tym przypadku, regulaminy homologacyjne EKG ONZ).
Co więcej dystrybucja i handel wyrobami nie posiadającymi (w tym przypadku) oznaczeń homologacyjnych właściwych dla reflektorów i dla źródeł światła jest nielegalny
– określa to art. 68 Prawa o ruchu drogowym).
W świetle przytoczonych faktów nie ulega wątpliwości, że zamiana żarówek na „zestaw ksenonów” jest całkowicie nielegalna i grozi konsekwencjami prawnymi i finansowymi. Ale czy tylko? Aby się o tym przekonać sprawdziliśmy jak zachwalane przez handlowców zamienniki ksenonowe spisują się w rzeczywistości.

Jak badaliśmy?
Zadaniem reflektorów (świateł oświetleniowych) jest odpowiednie oświetlenie drogi przed pojazdem. Przez odpowiednie oświetlenie rozumieć należy wystarczająco silny strumień światła padający na drogę i pobocze, w celu oświetlenia drogi, pobocza, znaków drogowych oraz ewentualnych przeszkód pojawiających się na drodze. Z drugiej strony odpowiednie oświetlenie musi zagwarantować, że nie wystąpi zjawisko olśnienia kierowcy pojazdu jadącego na przeciw, oraz kierowcy jadącego przed nami, obserwującego nasz pojazd w lusterkach, przy jednoczesnym dostatecznym oświetleniu znaków drogowych i innych elementów infrastruktury drogowej. Uproszczony model oświetlenia drogi jest przedstawiony na tzw. ekranie pomiarowym, opisanym w Regulaminach EKG ONZ. Ekran pomiarowy jest oświetlany za pomocą badanego reflektora z odległości
25 metrów, a samo badanie polega na pomiarze natężenia oświetlenia w kilku punktach i obszarach na płaszczyźnie ekranu. Punkty i obszary zostały tak dobrane, aby zasymulować oświetlenie typowej jezdni. Najważniejsze z nich to:
B50L – wartość mogąca powodować olśnienie kierowcy jadącego z naprzeciwka znajdującego się w odległości 50m; 50R i 75R – oświetlenie prawej krawędzi drogi odpowiednio 50 i 75 metrów przed pojazdem; 25L i 25 R – oświetlenie lewego i prawego pobocza 25 metrów przed pojazdem, 7 i 8 punkty na płaszczyźnie poziomej przechodzącej przez reflektor nieco po lewej od osi jezdni, obszar I – droga bezpośrednio przed pojazdem, obszar III – powyżej granicy światła i cienia (GSC), obszar IV – droga przed pojazdem. Ponieważ stosowane w pojazdach poruszających się po drogach publicznych reflektory muszą mieć homologację, a co za tym idzie spełniać wymagania odpowiednich regulaminów, przeprowadzenie badań fotometrycznych zgodnie z Reg.98 i 112 powinno dać pełny obraz parametrów świetlnych reflektora z żarówkami lub źródłami ksenononowymi.


Badaniu poddane zostały dwa „zestawy ksenonów”, z zamiennikiem żarówki H4 i z zamiennikiem żarówki H7. Badanie polegało na pomiarze natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym oświetlonym reflektorem samochodowym, w którym zamiast żarówek halogenowych umieszczono źródła ksenonowe. Zastosowano nowe reflektory z typowych samochodów klasy średniej poruszających się po naszych drogach. Oczywiście skoro pojazdy zostały dopuszczone do ruchu, wykorzystane reflektory miały homologację i spełniały wymagania regulaminów EKG ONZ. Dodatkowo wykonano także pomiar odniesieniowy, stosując jako źródło światła w reflektorach wzorcowe żarówki halogenowe H4 i H7, dla których reflektory zostały zaprojektowane. Żarówki wzorcowe o ściśle określonych, odniesieniowych parametrach świetlnych i geometrycznych są stosowane w trakcie badań homologacyjnych świateł sygnalizacyjnych i reflektorów pojazdów.
Wyniki badań
Dla żarówki H4 wykonany został pomiar światła mijania i światła drogowego. Dla żarów- ki H7 zmierzono światło mijania. Pierwszy problem pojawił już w trakcie przygotowań, przy doborze reflektorów do badań. Okazało się, że nie w każdym reflektorze gniazdo pasuje do kształtu trzonka palnika ksenonowego. Konieczne było dobranie pasujących reflektorów. Kolejny problem pojawił się w momencie ustawiania położenia reflektora względem ekranu pomiarowego. Czynność tą przeprowadza się na podstawie położenia granicy światła i cienia, na ekranie pomiarowym. W obu przypadkach źródeł ksenonowych, granica światła i cienia była rozmyta. Trudno było jednoznacznie określić jej kształt i przebieg. Jest to bardzo poważna wada, która w myśl regulaminów 98 i 112 dyskwalifikuje reflektor. W praktyce oznacza to poważne trudności z prawidłowym ustawieniem świateł. Zbyt wysokie podniesienie świateł będzie powodowało oślepianie kierowców jadących z naprzeciwka, zbyt niskie będzie powodowało niedoświetlenie drogi i trudności w dostrzeganiu prze- szkód na drodze. Wyniki pomiarów przedstawione zostały w tabeli 1 (dla reflektora przystosowanego do żarów ki H4) i tabeli 2 (dla reflektora przystosowanego do żarówki H7). Tabele zawierają wymagania regulaminu 112 oraz wyniki pomiaru natężenia oświetlenia reflektora z żarówką wzorcową oraz zamiennikiem ksenonowym w poszczególnych obszarach i punktach pomiarowych. Dodatkowo podano także odchyłkę wyniku pomiaru zamiennika ksenonowego od wymagań. Dla żarówki wzorcowej, jak można się domyślać, żadnych odchyłek nie było. Aby uzmysłowić sobie całą sytuację przygotowano także rysunki zawierające zdjęcia ekranu pomiarowego wykonane w trakcie badań oraz rozkład natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym. Wnioski wynikające z pomiarów reflektorów H4 i H7 przystosowanych do żarówek halogenowych, a wyposażonych w ksenonowe zamienniki są podobne.
1. Wartość natężenia oświetlenia w obszarze III oraz punkcie B50L przekracza dopuszczalne wartości o kilkaset procent. Reflektor będzie powodował bardzo silne olśnienie kierowców jadących z na przeciwka oraz jadących przed naszym pojazdem. Oślepiony kierowca nie może wystarczająco dokładnie śledzić sytuacji na drodze.
2. Dopuszczalne natężenie oświetlenia jest przekroczone także w punktach 7 i 8. Efektem tego będzie bardzo silne chwilowe olśnienie kierowców jadących z naprzeciwka w przypadku kiedy przód pojazdu unosi się do góry np. nierówności na drodze, wyjechanie zza wzniesienia, gwałtowne przyspieszenie.
3. Zbyt duża wartość natężenia oświetlenia w obszarze I będzie powodować olśnienie pośrednie (światło odbite od mokrej bądź bardzo jasnej jezdni) innych uczestników ruchu. Oko ludzkie adaptuje się do największych wartości jasności, które dostrzega. W takim przypadku przystosuje się do dużej jasności blisko pojazdu, a dużo słabiej oświetlone miejsca dalej od pojazdu będą praktycznie niedostrzegalne.
4. Należy także pamiętać, zbyt duża ilość światłe wysyłana „w górę” przez reflektor w przypadku deszczu lub mgły poważnie utrudni obserwacje sytuacji przed pojazdem. Porównanie natężenia oświetlenia na ekranie pomiarowym reflektorów wyposażonych w żarówki wzorcowe oraz ksenonowe zamienniki przedstawiono na rys. 1 i 3.
Dla światła drogowego reflektora H4 wyposażonego w źródło ksenonowe nie jest spełnione wymaganie oznaczone w tabeli jako EHV/Emax, które oznacza, że maksimum natężenia oświetlenia powinno znajdować się w pobliżu osi optycznej reflektora. Dobrze widać to na rys. 2 b). W praktyce reflektor taki zamiast oświetlać drogę daleko przed pojazdem będzie świecił dużo bliżej, co utrudnia obserwację sytuacji na jezdni przez kierującego. Dla porównania na rys. 2 a) przedstawiono reflektor z żarówką wzorcową, który na pewno będzie skutecznie oświetlał drogę.

Przyczyną znacznych różnic w oświetleniu drogi pomiędzy żarówkami halogenowymi a źródłami ksenonowymi jest inna geometria tych źródeł. W trakcie projektowania reflektora zakłada się, że źródło światła będzie umieszczone w ściśle określonym miejscu i będzie miało określone wymiary geometryczne. Tolerancje położenia żarnika w stosunku do trzonka są na poziomie dziesiątych części milimetra. Po wykonaniu reflektor stanowi bardzo precyzyjny układ optyczny, składający się z żarówki, odbłyśnika oraz niekiedy ryflowanego klosza lub soczewki, czy przesłony. Jakiekolwiek zmiany wzajemnego położenia poszczególnych elementów powodują zmianę charakterystyki rozsyłu światłości reflektora. Właśnie tego rodzaju zmianą jest wprowadzenie zamiast żarówki, źródła ksenonowego. Wyładowanie świecącego gazu w źródle ksenonowym ma zupełnie inny kształt i położenie w stosunku do trzonka niż jarząca się skrętka żarówki. Podobny efekt można uzyskać mocując żarówkę w reflektorze w nieprawidłowy sposób: pochyloną, obróconą itd. Tyle, że w przypadku ksenonowych źródeł światła efekt jest kilkukrotnie większy, ponieważ strumień świetlny źródła ksenonowego jest kilkukrotnie większy niż w przypadku żarówki halogenowej.

Same straty.
Stosowanie w pojazdach poruszających się po drogach publicznych tuningowego „zestawu ksenonów” jest niedozwolone pod względem prawnym, a także szalenie niebezpieczne. Montując takie urządzenie w swoim samochodzie narażamy się nie tylko na mandat lub zatrzymanie dowodu rejestracyjnego w przypadku kontroli
„drogówki”, ale także na utratę mienia, zdrowia, a nawet życia. Fatalne oświetlenie drogi przed pojazdem oraz olśnienie innych uczestników ruchu drogowego może prowadzić do po- ważnych wypadków drogowych. Nie dajmy się nabrać na reklamy i opinie pseudo fachowców, którzy za wszelką cenę chcą sprzedać swój towar.”



Źródło „Super Warsztat” kwiecień 2007 str. 48-50
Autorzy: mgr inż. Maciej Łukasik, mgr inż. Wojciech Moćko, mgr inż. Małgorzata Kalisz"


Ostatnio edytowano 6 grudnia 2009, o 13:25 przez winczako, łącznie edytowano 3 razy

Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 grudnia 2009, o 13:24 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2004, o 16:55
Lokalizacja: Germany/MA
Imię: Adam
Silnik: inny
Aktualny samochód: Mercedes-Benz
winczako napisał(a):
przepraszam za przeklenstwa ale ignorancja mnie strasznie drazni... bedzie warn to trudno...

winczako, jako ze artykul ktory powyzej zamiesciles jest BARDZO informujacy, postanowilem Ci podarowac tego warna.
Zedytowalem tylko te przeklenstwa.




Adam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 6 grudnia 2009, o 14:51 
winczako, Poleciał punkcik dla Ciebie ,a piwko wypijemy jak bede w Toruniu .Mam nadzieje ze zakoncza sie dyletanckie dyskusje na temat pseudo ksenonow > Pozdrowienia i szacunek


Ostatnio edytowano 6 grudnia 2009, o 14:51 przez darek1947, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 13 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Regulamin Forum Astra Coupe Club
Created by Titleist & Coube    Managed by Astra Coupe Club Team
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL