Dzisiaj chciałem przedstawić krok po kroku jak wymienić hydro-popychacze zaworów w astrze g coupe 1.8 16v z roku 2000 silnik Z18XE. A wiec zaczynamy.
Rozpocząłem od wpięcia 5 biegu i zaciągnięciu ręcznego oraz odłączenia akumulatora i postawienia samochodu na kobyłce, zdjęciu koła od strony rozrządu. Gdy już samochód stał na kobyłce zacząłem od demontażu obudowy filtra powietrza wraz z rurą dolotową do przepustnicy. Filtr powietrza wraz z rurą demontujemy w następujący sposób : Luzujemy spinki 4 sztuki od obudowy filtru powietrza wyjmujemy wtyczkę od przepływomierza luzujemy opaskę zaciskową przy przepustnicy klucz 7 płaski. Zdejmujemy wężyk o pokrywy zaworów odginają opaskę zaciskową przy okazji możemy odpiąć ten sąsiedni wężyk. Gdy już zdejmiemy górną część obudowy filtra powietrza odkręcamy Śrubkę trzymająca dolną cześć obudowy filtra powietrza. Odkręcamy śrubki o cewki i odpinamy wtyczkę wyciągamy ją
Ukarze nam się taki oto widok
Teraz zdejmujemy pasek klinowy zakładamy klucz odgięty 16mm na napinacz automatyczny popychamy w stronę szyby przedniej ściągamy pasek zaznaczają jego pierwotny kierunek obrotu paska jeżeli jest poszarpany lub jakiś sposób zużyty wymieniamy na nowy. Następnie zaznaczamy markerem położenie łapy silnika, żabą lub lewarkiem unosimy lekko silnik podkładamy podnośnik przy łapie silnika na środku przy łapie dolnej silnika. Gdy już mamy uniesiony silnika odkręcamy łapę silnika. Przykręconą 6 śrubami torx. Demontujemy łapę silnik zostaje na lewarku cały czas . Odkręcamy 3 torx śruby od górnej obudowy rozrządu.
Ukarze nam się oto taki widok na zdjęciu jest jeszcze pokazana łapa dlatego ze ją trochę później zdemontowałem.
Odkręcamy dolną część obudowy rozrządu przykręcona jest śrubą torX . Aby zdjąć dolną obudowę rozrządu należy odkręcić koło pasowe oraz poluzować napinacz paska klinowego. Obudowa górna jak i dolna rozrządu jest zaczepiona zatrzaskami na krawędziach obudowy (niezbyt wygodnie jest dostać się do tych zatrzasków a jest ich z 6 sztuk)
Zdejmujemy obudowę widzimy elementy rozrządu. Zębatka wału korbowego na znaczek na obudowie jest taki sam na razie nie musi być nic dokładnie ustawiane bo i tak będziemy rozpinać rozrząd.
Demontujemy czujnik położenia wała przykręcony jest na 2 śruby torx na foto nie widać ich ale mniej więcej są w tym miejscu pod czujnikiem. Wyjmujemy go delikatnie może stawiać opór. Odpinamy wtyczkę o czujnika i go wyjmujemy całkowicie.
Teraz możemy przystąpić do zdjęcia paska rozrządu. W tym celu ustawiamy rozrząd na znakach na kołach zębatych naprzeciwko siebie i na zębatce wała korbowego zgodnie z obudową tak jak na obrazku 8 Nie jest konieczne ustawianie na znakach bo i tak zdejmujemy koła zębate. Ta część opisu nie nadaje się jako manual wymiany rozrządu ponieważ nie wymieniamy na nowy pasek tylko zostaje nam stary ja nawet nie zwracałem na znaki na kołach zębatych tylko zrobiłem w taki sposób. Pomalowałem markerem po jednym ząbku na kołach zębatych na górnych i dolnym i w tych miejscach zaznaczyłem na krawędzi paska w miejscu gdzie wchodzą pomalowane ząbki kół o rowki paska. Kierunku ruchu paska rozrządu nie musimy zaznaczać bo nie zdejmujemy go całkowicie. Luzujemy śrubę napinacza przesuwamy blaszkę na godzinę 7.00 za pomocą klucza ampulowego. Odkręcamy całkowicie rolkę napinająca pasek rozrządu. Zsuwamy pasek kół zębatych górnych.
Teraz zabieramy się za zjęcie klawiatury pokrywy zaworów. Musimy sobie zrobić trochę miejsca . Wiec likwidujemy tą rurkę metalowo gumowa i wiązkę przewodów wypinamy pod u dołu pokrywy zaworów. Do demontażu tych elementów musimy odkręcić i wypiąć następujące mocowania. Po demontażu odsuwamy odkręcane elementy na obok tak żeby nie przeszkadzały.
Przystępujemy do zdjęcia pokrywy zaworów zdejmujemy jeszcze wiązkę przewodów od sondy oraz w moim przypadku listwę wtryskiwaczy LPG . Po odkręceniu prawych śrubek torx jak na zdjęciu poluzują się przewody odsuwamy na bok. Gdy już wszystko jest już poodkręcane i nic nie przeszkadza zdejmujemy pokrywę Nie chciała za bardzo zejść popukałem lekko młotkiem z każdej strony żeby się poluzowała
Gdy już jest zdjęta pokrywa odkręcamy koła zębate przytrzymując wałki kluczem 24mm w zaznaczonym miejscu. Dobrze by było kogoś o pomoc poprosić żeby przytrzymał wałki jeszcze lepiej jak by był klucz udarowy. Nic nie zaznaczamy ani na kołach ani na wałkach kół zębatych nie da się źle założyć bo mają wcięcie gdzie wchodzą w wypustkę wałka
Odkręcamy 20 śrub torx i zdejmujmy wałki obejmy trzymające odkładamy na bok w takiej kolejności jak były założone nie możemy zamienić wałku wszystko musi być z powrotem założone na swoim miejscu . Przy okazji zmieniłem uszczelki wałków nie jest to konieczne.
Po zdjęciu wałku ukazują się popychacze wyciągałem je przez czystą suchą szmatę bo są śliski. W moim przypadku uginało się 14 popychaczy jak nacisnąłem na nie to wyciekał olej 2 były twarde jak te nowe. W mojej coupe cie były założone szklanki firmy INA. Ja też kupiłem INA 420 0118 10
Wszystko demontujemy w odwrotnej kolejności pamiętając o dokładnym wyczyszczeniu rantów głowicy gdzie była uszczelka. Można dać nową uszczelkę ja nie dawałem mimo że pękła w 2 miejscach skleiłem ją sylikonem z reszta po oczyszczeniu posmarowałem sylikonem na wysoką temperaturę jak będzie jakiś wyciek to zawsze można wymienić nie ma przy tym dużo roboty, dokręciłem pokrywę na krzyż stopniowo z wyczuciem. Pamiętamy również o rozrządzie i znakach na kołach i pasku żeby były w tym samym miejscu jak malowane były wcześniej znaki. Jak już założymy pasek napinamy napinacz kluczem ampulowym i dokręcamy . Z tyłu napinacza od strony silnika jest taka blaszka ruchoma i 2 punkty used i New musimy tak napiąć pasek żeby na napinaczu kruciec ustawił się na USED dobrze jest to opisane sam naprawiam opla astre II i zafire. W przypadku nowego paska NEW . Robimy 2 obrony i sprawdzamy czy znaki fabryczne na kołach zębatych patrzą na siebie i znak na zębatce wałka korbowodu patrzy na znak obudowy jeżeli jest tak to w porządku. Przy montażu łapy silnika pamiętamy żeby była w tej samej pozycji w jakiej zaznaczaliśmy przy demontażu.
To chyba by było wszystko na temat wymiany szklanek