Astra Coupé Club

Forum Polskiego Klubu Astry Coupe
Teraz jest 27 kwietnia 2024, o 08:08

Strefa czasowa: UTC + 1


Regulamin działu


Wszelkie modyfikacje optyczne.

  1. Zanim otworzysz nowy wątek użyj szukajki.
  2. Nie wrzucaj linków do aukcji.



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 1 czerwca 2004, o 10:53 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
Co o tym myślicie?

Co prawda to nie żaden styling, ale coś co ma być użyteczne, ale... ;)

Normalnie większa część IC jest zasłonięta przez zderzak... sprawdziłem ostatnio temperaturę na dolocie i wyszło na to że nowy IC prawie nic nie daje... Pierwszym krokiem więc musi być wycięcie zderzaka (szkoda go tylko trochę :( ) ale jak znajdę jakąś ładną kratkę i magika który ładnie to wytnie to się w to wbijam...

Obrazek
Obrazek

nie wiem tylko jeszcze co z rejestracją zrobię :(

a może macie jakiś lepszy pomysł jak zwiększyć nawiew na IC?

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Ostatnio edytowano 1 czerwca 2004, o 19:17 przez Titleist, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2004, o 18:08 
Od razu zaznaczam, że jestem kompletnym laikiem technicznym, ale tak sobie dumam nad tym zagadnieniem i nasuwają mi się następujące spostrzeżenia.

Zastanawiam się na ile na sprawność IC wpływ ma "huraganowy" nawiew, a na ile jego pojemność i powierzchnia wymiany ciepła. Podejrzewam, że od pewnych prędkości (i to podejrzewam że od dosyć niskich) masa powietrza opływająca IC, chociażby częściowo zakrytego, nie ma już tak znaczącego wpływu na sprawność IC.

Teoretyzuję, ale domyślam się, że w Twoim przypadku wystawienie "gołego" IC na "huragan" nie da jakiś zastraszających efektów, bo nie sądzę by różnica temperatury powietrza w którym "zanurzony" jest IC w przypadku "huraganu" a powietrzem zasysanym do środka i wymienianym podczas jazdy od, powiedzmy, 40-50km/h była znacząca. Przydałoby się przetestować temperaturę (chociażby za pomocą zewnętrznego termometru radiowego) jaka panuje w zakrytej części IC, a jaka panuje w odkrytej.

Jakieś krytyczne uwagi ze strony praktyków? :lol:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2004, o 19:11 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
temperatura na biegu jałowym wynosi 35 stopni, a temperatura przy małym deptaniu (nie takim strasznym bo nie było gdzie się rozpędzić) wynosi ponad 60 stopni (mierzone na MAP-sensorze) a to zmusza do zastanowienia... (przy temp. otoczenia 22 stopnie)
Najbardziej żałuję że nie zmierzyłem jak to wygląda na seryjnym IC (jeżeli ktoś będzie we Wrocku z założonym seryjnym IC to zapraszam - sponsoruję badanie ;) ).
Sprawa jest dziwna, bo auto jeździ odczuwalnie lepiej (chociaż na G-Tech'u kręci identyczne czasy). Może wpływ na temperaturę ma stożek i jego umiejscowienie? Nie mam pojęcia... w każdym bądź razie rzut okiem na IC chłopaków w Jetroniku + wyniki pomiarów Tech'em i taki ich wniosek - IC nie spełnia swojej roli (dla porównania temperatury takie jak ja notowała Ibiza 1.8T bobika na seryjnym IC).
W koncu ponad polowa IC jest zasłonięta... a i tak mam chyba odrobinkę większy nawiew niż przy seryjnym zderzaku...

zreszta ja tez nie jestem specem od spraw technicznych :)

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2004, o 21:58 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2004, o 16:55
Lokalizacja: Germany/MA
Imię: Adam
Silnik: inny
Aktualny samochód: Mercedes-Benz
w sumie to co pisze Wojtek nie jest takie glupie,ja tez nie jestem zbytnio fachowcem od IC i tych zeczy , ale "na chlopski rozum" rzecz biorac - Wojtek ma czesciowo racje.
@Titleist
zanim "zniszczysz" zderzak , to wez zainwestuj jeszcze czas i zrob wszystkie mozliwe pomiary temperatury.Wyciac zderzak mozesz tylko raz , a dokleic sie juz nie da.


SirAdam


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 1 czerwca 2004, o 22:41 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
a ja właśnie nie bardzo Wojtka rozumiem :) tzn. rozumiem - ale jaki jest powód braku odpowiedniego chłodzenia w takim razie?

Po pierwsze - mamy już taki sam IC, wszystkie "pomiary" zostały wykonane właśnie na nowym IC. Jedyna różnica to inny wylot z IC (to będzie zmienione u mnie później, ale to akurat na temperaturę nie powinno mieć dużego wpływu).

Rola IC jest prosta - ma przede wszystkim chłodzić powietrze "doładowane" - a tej roli jak było widać nie spełnia dobrze - co pokazały pomiary temperatury.

Co jest przyczyną?
Pierwsze co się nasuwa to właśnie fakt zasłonięcia IC przez zderzak - jak powietrze się ma chłodzić skoro nie ma nawiewu na cały IC, a tylko jego dolną część?

Odpowiedź taka jest najprostsza i najwygodniesza tak naprawdę. Bo jeżeli taka wysoka temperatura będzie na dolocie nawet pomimo odsłonięcia całego IC to będzie oznaczało dużą kupę... szukanie przyczyny gdzie indziej :( a może to jest prawidłowa temp. na dolocie w tym aucie? Noooo to wtedy trzeba będzie wsadzić jakiś dwa razy większy, i już FMIC ;)

Zresztą tak jak pisałem wcześniej - taka jest diagnoza Jetronika...

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 08:13 
Titleist napisał(a):
Pierwsze co się nasuwa to właśnie fakt zasłonięcia IC przez zderzak - jak powietrze się ma chłodzić skoro nie ma nawiewu na cały IC, a tylko jego dolną część

To akurat jest sedno mojego wywodu :wink: - powietrze jest przecież "gazem" i IC jest w nim "zanurzony". Dlatego podejrzewam, że od pewnej niskiej prędkości powietrze wypełniające przestrzeń w której jest umieszczony IC wymieniane jest na tyle skutecznie, że nie będzie dużej różnicy pomiędzy temperaturą "huraganu" a temperaturą powietrza opływającego "osłonięty" IC. Najłatwiej będzie chyba wziąć termometr radiowy, jak sugerowałem, i dokonać pomiarów przy jeździe ze stałą prędkością, powiedzmy 40, 60, 80 i 100km/h.

EDIT: przed chwilą popuściłem wodze fantazji :lol: i przyszło mi na myśl, że obudowanie otaczające IC może nawet wpływać korzystnie na mieszanie się powietrza i wpływać na bardziej równomierne odprowadzanie ciepła z całej jego powierzchni przy wyższych prędkościach. Przy "gołym" IC ciepłe powietrze ulokowane od strony silnika może być blokowane przez zimny nawiew o większej gęstości opływający IC - na "chłopski rozum" ciepłe powietrze od tyłu będzie się "kisić" przy szybkiej jeździe. Na "czuja", obudowa pozwala chyba na lepsze "mieszanie" powietrza przy wysokich prędkościach i większą efektywność IC - powietrze może być lepiej rozprowadzone dzięki wymuszaniu "zawirowań" gazów, a następnie "wypchnięte" na zewnątrz przez świeży nawiew. Tutaj należałoby się już posiłkować modelami komputerowymi przepływów gazów :lol:

EDIT by Titleist: Udało mi się odzyskać Twojego posta Wojtku :D Nie mogłem przeżyć tego że mi się skasował ;) Okazało się że miałem go otwartego na telefonie i po skopiowaniu wklejam go tu - gdzie jego miejsce :D (inna sprawa że stanowi on esencję Twojego wykładu nt. "Zderzak przedni. Opakowanie intercooler'a a jego wpływ na chłodzenie powietrza "doładowanego". Analiza porównawcza w schyłku epoki renesansu" ;) )

Dungood:
Będę polemizował :lol: :lol: :lol:
IC w części zakrytej znajduje się w "pojemniku" złożonym ze zderzaka, silnika, etc. "Pojemnik" wystawiony jest na działanie "wiatru", zbiera go podczas jazdy, miesza powietrze dzięki jego zawirowaniom pomiędzy ściankami "pojemnika" a IC, a następnie odaje je na zewnątrz. W przypadku schowania IC w bagażniku nie ma możliwości sprawnej wymiany ciepła, a natomiast IC wystawiony na tylny zderzak będzie dobrze chłodzony z przodu, a gorzej z tyłu, ze względu na brak "ścianki oporowej" od której mogłoby się odbijać powietrze i odbierać ciepło z tyłu IC (oczywiście są zawirowania powietrza, ale nie będą tak efektywne przy wyższych prędkościach, a o tym mówię). Posługując się przykładem łyżeczki z zupą, jeżeli łyżeczkę umieszczę w dosyć ciasnym pojemniku do którego doprowadzę nawiew zimnego powietrza, które dotrze do łyżeczki ze wszystkich stron z w miarę równomiernie ze zbliżoną prędkością i temperaturą (a nie tylko będzie dmuchać od frontu), to zupa ochłodzi się szybciej :lol:

Co do "kiszenia", to chodzi mi o to, że przy wysokiej prędkości masa powietrza napierająca na goły IC może "przyblokować" ciepłe powietrze na jego tylnej ściance (teoretyzuję, nie wiem dokładnie jak załamie się fala powietrza przechodząca nad IC, odbijająca się od silnika i rozprowadzana pod maską) i nie będzie ono mogło efektywnie wymieszać się ze świeżym i ochłodzić. Jak wspomniałem wyżej, przypuszczam, że "pojemnik" daje szansę lepszego wymieszania powietrza (więcej zawirowań ze względu na odbijanie się masy powietrza od ścianek "pojemnika"), szczególnie przy wyższych prędkościach, "uspokajając" ruchy mas powietrza poprzez wspomniane zawirowania.

Co do testów na hamowni, to jestem gotów założyć się o dobrego sześciopaka, że wynik testów nr. 2 i 3 będzie (prawie)identyczny. Jednakże podszedłbym do tych testów z rezerwą, ponieważ nawiewy na hamowni zwykle nie symulują takiej ilości powietrza o takiej prędkości, jaka występuje podczas jazdy z wysoką prędkością. Dlatego też najlepiej byłoby zmierzyć temperaturę podczas jazdy...

P.S. Ale nam się zrobiła akademicka dyskusja :lol: . This forum is alive! :lol:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 12:59 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
No niby tak, ale idąc dalej tym tokiem myślenia moglibyśmy wsadzić IC na przykład za zderzak z tyłu :D albo do bagażnika – też będzie zanurzony w powietrzu, a nie w próżni ;)

Powierzchnia wymiany ciepła ma z pewnością duży wpływ na chłodzenie, ale większy ma czynnik zewnętrzny jakim jest prawidłowy nawiew na IC :) Na takiej samej zasadzie dmuchasz na łyżeczkę jak zupa jest gorąca ;) i nie ma co kombinować :D

Poza tym masz rację – powietrze z IC musi uciekać, nie może się „kisić” z tyłu – to oczywiste, ale nie ma to związku z wycinaniem zderzaka z przodu... (zobacz jak wygląda kwestia IC i bodajże nadkola w niektórych 1.8T – było o tym sporo na forum sr.pl chyba).

Albo zróbmy test – trzy pomiary na hamowni – pierwszy bez nawiewu, drugi z nawiewem na zderzak, trzeci z nawiewem bezpośrednio na IC (ze zdjętym zderzakiem). Chociaż dla mnie wynik jest oczywisty – możemy sprawdzić :D

Kolejna sprawa - jak wytnę zderzak to nie wywalę IC zupełnie na wierzch - dalej będzie w "obudowie" ale będzie dużo skuteczniej chłodzony przez wpadające przez zderzak powietrze które teraz nie ma jak do niego się dostać

Mam prośbę - jeżeli możesz - zmierz jaką masz temperaturę na MAP-Sensorze. Jeżeli u Ciebie jest niższa - wtedy będzie to znaczyło że problem u mnie nie leży w kształcie zderzaka.

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 16:44 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
shit... chyba przez przypadek usunąłem Twojego posta Wojtek... przepraszam... chciałem zacytować a skasowałem :cry: nie powinno się dawać uprawnień admina nieodpowiedzialnym typom takim jak ja :roll: - w każdym bądź razie, to co miałem napisać wcześniej:

Twoja polemika przeniosła się na bardzo wysoki poziom abstrakcji ;) ba... jeżeli Twoje wnioski okażą się prawidłowe - wtedy będzie miało miejsce nie lada odkrycie :) i wszystkie sportowe auta z turbinami będą musiały zakryć intercooler'y zderzakiem... hihi :wink:

...a to znaczy że takiego widoku już nie uświadczymy ;)
http://www.rsportscars.com/foto/04/lancerwrc04_01.jpg
http://www.exvitermini.com/pics/otfo306.jpg
czy bardziej "swojsko"
http://astracoupe.pl/foto/Rozne/Obraz042.jpg
http://astracoupe.pl/foto/Rozne/Obraz055.jpg
http://astracoupe.pl/foto/Rozne/Obraz052.jpg

Jeśli zaś chodzi o testy na hamowni, przyjmuję zakład, w najbliższym (aczkolwiek bliżej nieokreślonym) czasie, wykonam pomiar ze zderzakiem i bez zderzaka na hamowni obciążeniowej z mega-nawiewem który nieźle symuluje prawdziwe warunki na drodze. :D

Zrobiłbym to nawet dziś, ale niestety musimy poczekać aż przestaną występować kochane notlauf'y :? :( :roll:

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 17:31 
Chyba opatentuję teorię "pojemnika" hłe, hłe. Powinna mieć ona zastosowanie przy małym IC a'la EDS, jak mój :lol: . No chyba że ktoś zrobi dużą "japę" na IC która pozwoli na odpowiednią cyrkulację powietrza :lol:
Z niecierpliwością czekam na wyniki testów 8)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 22:12 
T: Zamontuj sobie N-ter Coller
Mi Się wydaję czy pod tym kawałkiem zderzaka który chcesz wyciąć jest belka?
A jeśli chodzi o rejestrację, to zawsze możesz ją przymocować tak jak Bobik ma u siebie :wink:, albo z boku zderzaka jak maja Alfy, no albo do siatki z boku, żeby IC nie zasłaniała. Bobik miał w Jetcie kombinować zeby rejestracja była na klapce, jak szybko jedziesz to pęd powietrza otwiera klapkę i rejestracja staje się kierownicą powietrza na IC :wink:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 22:17 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 7 maja 2004, o 09:33
Lokalizacja: Katowice
dokladnie, pod tym co bys wycial jest belka :( smutne, bo mnie generalnie podoba sie taki duzy wlot, ale nie jak wystaje spod niego kawal blachy :)
a rejestracja sie nie martw...ja mam zamiar jezdzic bez, wloze ja tylko do bagaznika jakby co ze wlasnie mi odpadla :wink:

_________________
Opel Z-series Consultant
Z20LET Z20LEL Z20LER Z20LEH


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 2 czerwca 2004, o 22:22 
Zawsze można odkręcić belkę, będzie miejsce na większy IC :wink: tylko w razie czego... nic tylko współczuć :roll:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 czerwca 2004, o 07:58 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
no właśnie... shit... o belce z bobikiem nie pomyśleliśmy...

na N-ter cooler mi szkoda kasy szczerze mówiąc, zresztą nie wiem czy da radę go założyć na mój IC - ale mam już kolejny pomysł :D :D

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 czerwca 2004, o 08:03 
No to sie nim podziel :wink:


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 3 czerwca 2004, o 08:19 
Offline
Forum Admin
Forum Admin
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 6 maja 2004, o 23:04
Lokalizacja: Wrocław
ale to pomysł tylko do Astry Coupe ;)

_________________
Obrazek
Streetracing Team Wrocław | Astra Coupe Club PL


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Regulamin Forum Astra Coupe Club
Created by Titleist & Coube    Managed by Astra Coupe Club Team
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL