Titleist napisał(a):
Pierwsze co się nasuwa to właśnie fakt zasłonięcia IC przez zderzak - jak powietrze się ma chłodzić skoro nie ma nawiewu na cały IC, a tylko jego dolną część
To akurat jest sedno mojego wywodu :wink: - powietrze jest przecież "gazem" i IC jest w nim "zanurzony". Dlatego podejrzewam, że od pewnej niskiej prędkości powietrze wypełniające przestrzeń w której jest umieszczony IC wymieniane jest na tyle skutecznie, że nie będzie dużej różnicy pomiędzy temperaturą "huraganu" a temperaturą powietrza opływającego "osłonięty" IC. Najłatwiej będzie chyba wziąć termometr radiowy, jak sugerowałem, i dokonać pomiarów przy jeździe ze stałą prędkością, powiedzmy 40, 60, 80 i 100km/h.
EDIT: przed chwilą popuściłem wodze fantazji :lol: i przyszło mi na myśl, że obudowanie otaczające IC może nawet wpływać korzystnie na mieszanie się powietrza i wpływać na bardziej równomierne odprowadzanie ciepła z całej jego powierzchni przy wyższych prędkościach. Przy "gołym" IC ciepłe powietrze ulokowane od strony silnika może być blokowane przez zimny nawiew o większej gęstości opływający IC - na "chłopski rozum" ciepłe powietrze od tyłu będzie się "kisić" przy szybkiej jeździe. Na "czuja", obudowa pozwala chyba na lepsze "mieszanie" powietrza przy wysokich prędkościach i większą efektywność IC - powietrze może być lepiej rozprowadzone dzięki wymuszaniu "zawirowań" gazów, a następnie "wypchnięte" na zewnątrz przez świeży nawiew. Tutaj należałoby się już posiłkować modelami komputerowymi przepływów gazów :lol:
EDIT by Titleist: Udało mi się odzyskać Twojego posta Wojtku Nie mogłem przeżyć tego że mi się skasował Okazało się że miałem go otwartego na telefonie i po skopiowaniu wklejam go tu - gdzie jego miejsce (inna sprawa że stanowi on esencję Twojego wykładu nt. "Zderzak przedni. Opakowanie intercooler'a a jego wpływ na chłodzenie powietrza "doładowanego". Analiza porównawcza w schyłku epoki renesansu" )
Dungood:
Będę polemizował :lol: :lol: :lol:
IC w części zakrytej znajduje się w "pojemniku" złożonym ze zderzaka, silnika, etc. "Pojemnik" wystawiony jest na działanie "wiatru", zbiera go podczas jazdy, miesza powietrze dzięki jego zawirowaniom pomiędzy ściankami "pojemnika" a IC, a następnie odaje je na zewnątrz. W przypadku schowania IC w bagażniku nie ma możliwości sprawnej wymiany ciepła, a natomiast IC wystawiony na tylny zderzak będzie dobrze chłodzony z przodu, a gorzej z tyłu, ze względu na brak "ścianki oporowej" od której mogłoby się odbijać powietrze i odbierać ciepło z tyłu IC (oczywiście są zawirowania powietrza, ale nie będą tak efektywne przy wyższych prędkościach, a o tym mówię). Posługując się przykładem łyżeczki z zupą, jeżeli łyżeczkę umieszczę w dosyć ciasnym pojemniku do którego doprowadzę nawiew zimnego powietrza, które dotrze do łyżeczki ze wszystkich stron z w miarę równomiernie ze zbliżoną prędkością i temperaturą (a nie tylko będzie dmuchać od frontu), to zupa ochłodzi się szybciej :lol:
Co do "kiszenia", to chodzi mi o to, że przy wysokiej prędkości masa powietrza napierająca na goły IC może "przyblokować" ciepłe powietrze na jego tylnej ściance (teoretyzuję, nie wiem dokładnie jak załamie się fala powietrza przechodząca nad IC, odbijająca się od silnika i rozprowadzana pod maską) i nie będzie ono mogło efektywnie wymieszać się ze świeżym i ochłodzić. Jak wspomniałem wyżej, przypuszczam, że "pojemnik" daje szansę lepszego wymieszania powietrza (więcej zawirowań ze względu na odbijanie się masy powietrza od ścianek "pojemnika"), szczególnie przy wyższych prędkościach, "uspokajając" ruchy mas powietrza poprzez wspomniane zawirowania.
Co do testów na hamowni, to jestem gotów założyć się o dobrego sześciopaka, że wynik testów nr. 2 i 3 będzie (prawie)identyczny. Jednakże podszedłbym do tych testów z rezerwą, ponieważ nawiewy na hamowni zwykle nie symulują takiej ilości powietrza o takiej prędkości, jaka występuje podczas jazdy z wysoką prędkością. Dlatego też najlepiej byłoby zmierzyć temperaturę podczas jazdy...
P.S. Ale nam się zrobiła akademicka dyskusja :lol: . This forum is alive! :lol: