marcinpsk napisał(a):
Mam pytanie tego typu:
Czy zeby zwiekszyc max boost jaki daje turbo trzeba skrecic sruby na ramieniu westgate czy je odkrecic ? Chodzi mi o to czy trzeba zwiekszyc odleglosc od gruszki zaworu do ramienia czy ja zmniejszyc. Mowa oczywiscie o turbo od z20leh.
Odległość pozostaje ta sama, tylko zmienia się napięcie sprężyny actuator'a. Im ramię bardziej się wysuwa z "gruszki" tym większe napięcie. Ramię ma się jeszcze mocniej otworzyć pod ciśnieniem, więc nie może być za bardzo skręcone ponieważ może to ograniczyć otwarcie klapy(wastegate). Zresztą już wiesz w którą stronę się dokręca.
Sterowanie doładowaniem jest programowe, ale nie do końca. Komputer ma zadane jakieś żądane ciśnienie do którego dąży przy określonych parametrach jak temperatura. Ma też zadaną wielkość kroków o ile należy zwiększać, zmniejszać procent otwarcia zaworku solenoida (BCS) sterującego w zależności od rozbieżności z żądanym doładowaniem. Jak zbliżamy się do wartości oczekiwanej to zmniejszamy wartość kroku - % otwarcia zaworku.
Gdy zaczynamy pracę na niskich obrotach jedynie sprężyna actuatora utrzymuje klapę w pozycji zamkniętej przeciwstawiając się ciśnieniu przepuszczanemu przez zaworek oraz naciskowi spalin na klapę. W momencie wzrostu ciśnienia zaworek zaczyna sterować actuatorem zamykając do niego dopływ ciśnienia z turbo aby utrzymać klapę w pozycji zamkniętej. Gdy dochodzimy do żądanej wartości ciśnienia ładowania zaworek ponownie zwiększa przepływ i tym samym nacisk na actuator uchylając klapę. I taka zabawa trwa aż do momentu gdy zaworek zamyka w 90-95% przepływ ciśnienia do actuatora przy 6tys obrotów. Możliwe też że wtedy dodatkowo oprócz sprężyny, pomaga podciśnienie w zamkniętej gruszce z membraną(tłoczkiem).
Jeśli się mylę to mnie poprawcie ...
Ecu potrafi się dostosować do napięcia sprężyny zmniejszając, zwiększając procent otwarcia zaworku sterującego. Poprzez dążenie do określonego w danym momencie ciśnienia doładowania.
Dodatkowo jak się przekroczy żądane ciśnienie np na pół gazie to ecu steruje dodatkowo otwarciem przepustnicy ile tego powietrza ma wlecieć do silnika, jednocześnie redukując ilość spalin -> zmniejsza się prędkość turbiny.
Jeszcze jest też DV dla poprawy bezpieczeństwa.
Pozdrawiam
Lobuziak