A ja powiem tak, mam duży zakład wulkanizacyjny w Kurowie k. Puław i kluczem dynamometrycznym dokręca się tylko tym osobom które sobie tego życzą. Wg mnie dokręcenie koła dynamometrycznym kluczem na to standardowe 125nm jest zbyt słabe. Powinno się dokręcać ręcznie aż będzie trzeba użyć SPOREJ siły. (bez przesady, w granicach rozsądku i tylko rękoma a nie z buta jak czasem się z tym spotykam. Z buta to można je odkręcać i to też nie zawsze dobra opcja) Popsiukasz sobie piaste miedzią i potem "z kopa" odejdzie z piasty koło bez problemu. Jak masz zadbane felgi i piasty z tarczami to powinno samo odejść. Jeśli śruba się urwie to nie dlatego że ją dokręciłeś za mocno, tylko dlatego, że była piasta przegrzana, słaby stop, zaniedbane otwory na śruby albo pełno syfu albo też właśnie dokręcane było "z buta" o czym wcześniej pisałem. Powinno się raz na sezon otwory na śruby przepłukać benzyną ekstrakcyjną, śruby przetrzeć szmatą i tyle. Koło Ci nie odpadnie a śruba nie powinna się urwać. Klucz dynamometryczny można używać przy dokręcaniu głowicy itp. Jest to przereklamowane tak jak pompowanie kół azotem. Nie oszukujmy się. Zdradzę wam jedną rzecz jako wulkanizator. Azot to maszynka do dorabiania hajsu w sezonie. Minimalne różnice w pracy mechanicznej. Azot sie stosuje w samolotach albo maszynach budowlanych gdzie praca tych kół jest niemalże graniczna a temperature liczy się w setkach stopni.
btw. stan azotu w oponach też należy sprawdzać. Opona z felgą w 99% nie utrzyma stałego ciśnienia jak przeleży zime czy też lato w garażu. Zwykła mechanika. Opona pracuje razem z felgą.
hay napisał(a):
Moj mechanik dokreca mi kluczem dyno w okolicach setki. Twierdzi, ze jest to wartosc wystarczajaca, kolo na pewno nie odpadnie a i ja dam rade odkrecic reka. Dokladnie czy to jest 100 czy moze 110 to juz nie pamietam. Zreszta wiekszosc takich zmieniaczy kol kreci na zasadzie skocze na kluczu i bedzie dobrze albo na maxa pistoletem cisna.
Tak dla nie wtajemniczonych którzy patrząc jak wulkanizator dokręca koło i stuka tym kluczem stosunkowo długo, ok 2sek, i się drą na niego "Panie kur*a! I czym ja to kur*a potem odkręce?!" oświadczam!
Klucze pneumatyczne posiadają biegi z różną siła. Wszystkie są ustawione odpowiednio.
btw. Dobry klucz dynamometryczny kosztuje w granicach tysiąca złotych. Średniej klasy 400-500. Mówię tu o cenach netto. Nie ma sensu kupować na dzien dobry klucza dynamometrycznego do domowego użytku. Już lepiej przykręcić koła tak zeby było stosunkowo mocno dokręcone, pojezdzic ze 30km, podjechać do wulkanizacji, dać chłopakom na piwo i Ci dokręcą z taką wartością jaką sobie zażyczysz skoro jesteś taki dokładny. A zapewniam Cię, że na 90% żadnej śruby nie będą musieli dokręcać bo od razu będziesz miał 120Nm.
Pozdro ;]