Mnie remont silnika wyniósł ok 500zł (cena części po rabacie), bo remont robiłem sam. Ciśnienie sprężania masz małe i nie równe. Powinno być od 15 do 17bar. Ja przed remontem miałem ok 18bar i to już było za dużo. Spowodowane było to poborem oliwy, która doszczelnia pierścienie. Teraz po remoncie mam ciśnienie sprężania na rozgrzanym silniku 16,3bar więc jest ok. Producent dla X18XE1 i Z18XE podaje nominalne sprężanie na poziomie 17bar. Ja kupiłem pierścienie NPR nitrylowe bo chromowane np. firmy Goetze podobno nie nadają się do tego silnika, ale niech się wypowiedzą Ci co je zastosowali. Jak będziesz robił remont to kup jeszcze koniecznie nowe śruby głowicy bo stare podczas ponownego dokręcania mogą nie wytrzymać. Przejechałem już jakieś 2500km i na razie nie wzięła grama oliwy. Zanim otworzysz silnik do wykonaj próbę olejową. Powie Ci ona czy masz dobrą głowicę (w sensie czy zawory trzymają). Zrób tak: -rozgrzej silnik do temp roboczej, -następnie wykręć wszystkie świece, - wlej do 1-go cylindra 5mm oleju (czystego), - załóż manometr do pomiaru ciśnienia sprężania, - wsadź kogoś za kiere aby przekręcił Ci rozrusznikiem i wcisnął pedał gazu do dechy, - odczytaj wartość ciśnienia sprężania i sobie zapisz na kartce, teraz - wlej do 2-go cylindra 5mm oleju (czystego), - załóż manometr do pomiaru ciśnienia sprężania, - wsadź kogoś za kiere aby przekręcił Ci rozrusznikiem i wcisnął pedał gazu do dechy, - odczytaj wartość ciśnienia sprężania i sobie zapisz na kartce,
Wykonaj te czynności dla wszystkich cylindrów. Pamiętaj aby akumulator był naładowany by równo kręcił rozrusznik. Pomiary rób sprawnie bez zwłok czasowych między pomiarami aby silnik nie ostygł.
Ciśnienie jakie masz to 12,13,12,14 więc kiepsko jak na ten silnik.
Wnioski z przeprowadzonej próby olejowej: - ciśnienie na wszystkich cylindrach wzrosło do ok 17bar - zawory w głowicy trzymają, pierścienie do wymiany (nie sprężają), - ciśnienie na wszystkich cylindrach wzrosło powyżej 17bar np do ok 20-21bar - zawory w głowicy tym bardziej trzymają, pierścienie sprężające do wymiany - ciśnienie na wszystkich cylindrach, po próbie olejowej, wzrosło nieznacznie od tego które zmierzyłeś przed próbą alejową - zawory w głowicy nie trzymają już za bardzo i pierścienie też, - ciśnienie na wszystkich cylindrach, po próbie olejowej, w ogóle nie wzrosło od tego które zmierzyłeś przed próbą olejową - zawory w głowicy wypalone, - ciśnienie na wszystkich cylindrach przed próbą olejową powyżej 17bar np. 17,5bar (ciśnienie nominalne dla tego silnika 17bar), a po próbie olejowej ciśnienie sprężania wzrasta do 20-21bar - zawory ok, pierścienie sprężające ok, ale uszkodzone pierścienie olejowe,
Ja miałem ten pogrubiony przypadek, czyli ten z którym większość osób się boryka. Przypadek ten mówi, że w prawdzie pierścienie sprężające są ok ale nie oznacza to że nie puszczają one oleju. Mam nadzieję, że rozjaśniłem Ci co zrobić i jaką podjąć decyzję.
Co do ceny robocizny jaką Ci zaoferowano to jak na moje trochę dużo. Ale Ja nie znam się na stawkach w warsztatach samochodowych bo nie korzystam z ich usług, wszystkie naprawy wykonuję sam.
|