Astra Coupé Club

Forum Polskiego Klubu Astry Coupe
Teraz jest 28 marca 2024, o 15:16

Strefa czasowa: UTC + 1


Regulamin działu


Dyskusje na temat SERYJNYCH silników.

  1. Zanim otworzysz nowy wątek użyj szukajki.
  2. Nie wrzucaj linków do aukcji.



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 8 września 2008, o 09:01 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 marca 2008, o 20:40
Lokalizacja: Końskie
Imię: Rene
Silnik: X18XE1
Temat ten zakładam dla tych którzy chcą uniknąć kosztów w ASO które tak z nas zdziera.
Jak wiadomo wymiana skrzyni nie jest rzeczą prostą, potrzebna nam będzie na pewno pomoc drugiej osoby, ponieważ samemu kosztowało by nas to bardzo dużo wysiłku i pewnie nerwów również. Podkreślam, że nie robiłem tego wcześniej, i nie korzystałem z żadnych pomocy książkowych. Przy okazji dowiedziałem się że skrzynia
w 1.8 jest dość awaryjna a mianowicie tulejka w dyferencjale która lubi pęknąć tak jak w moim przypadku. Wymiana ta dotyczy silnika Z18XE ale zapewne przyX18XE, Z22SE, Z20LET jest podobnie.


Przy wymianie skrzyni do wyboru mamy 2 sposoby:
-wymiana skrzyni górą razem z silnikiem (więcej roboty, więcej czasu)
-wymiana skrzyni dołem gdzie silnik zostaje na miejscu (ja zastosowałem ten sposób)

Do wymiany potrzebne nam będzie kilka rzeczy :

-przede wszystkim kanał lub podnośnik,
-kobyłki by auto stało stabilnie,
-lewarek i klucz do kół,
-grzechotka z kompletem nasadek,
-puszka smaru grafitowego,
-2,5 litra oleju do skrzyni
-0,5 litra płynu hamulcowego
-ściągacz do końcówek,
-trochę czasu i cierpliwości.


No wiec zaczynamy naszą przygodę ze skrzynią biegów.

1. Zaczynamy od poluzowania śrub przy kołach, potem lewarujemy samochód do góry,
podkładamy kobyłki i odkręcamy koła z prawej i lewej strony. Wyciągamy akumulator i odkręcamy plastikową podstawę znajdującą się pod nim Uff. pierwszy krok mamy już za sobą.

Obrazek
Obrazek

2. Następnie zdejmujemy osłony gumowe przegubów zewnętrznego i wewnętrznego z jednej i drugiej strony, w tym celu trzeba będzie
a. zdjąć opaski zaciskowe,
b. wytrzeć smar grafitowy,
c. wypiąć półosie (w tym celu musimy rozewrzeć spręźynę zatrzaskową,
która znajduje się w przegubie)

Obrazek
Obrazek

Po rozpięciu wyjmujemy półośki na zewnątrz wraz z osłonami gumowymi natomiast przeguby zostają na swoim miejscu.

3. Kiedy wyjmiemy już półośki przechodzimy dalej czyli rozpinamy lewy MCpherson
i wyciągamy go na zewnątrz (żeby było nam łatwiej wyjąć skrzynię) w tym celu odkręcamy kolejno
a.wahacz od tzw. sanek,
b.jedną śrubę od samych sanek,
c.odkręcamy śrubę łącznika stabilizatora (tą od góry przykręconą do Mcphersona),
d. końcówkę drążka kierownicy,

Obrazek
Obrazek


4. Następnie odkręcamy elementy zacisku żeby zdjąć go razem z całym Mcphersonem w tym celu:
a. odpinamy przewody czujnika ABS
b. odpinamy przewody czujnika zużycia klocków hamulcowych ,
c. odkręcamy śrubę mocującą wężyk od płynu hamulcowego

5. Potem otwieramy maskę i zdejmujemy czarny kapselek, odkręcamy znajdującą się pod nim śrubę i wyciągamy MCperson w całości razem z przegubem, tarczą, zaciskiem.

Obrazek


6. Kiedy zdemontowaliśmy już MCperson z lewej strony wchodzimy pod samochód
i bierzemy się za odkręcanie sanek do tego celu będzie nam potrzebny klucz 19
ponieważ całe sanki są przymocowane tylko śrubami w tym rozmiarze. Odkręcamy te śruby które wskazane są na zdjęciach ale pamiętamy ze to jest połowa i z drugiej strony jet ich dokładnie tyle samo i są dokładnie w tym samym miejscu. Po odkręceniu wszystkiego nie musimy wyciągać sanek na zewnątrz bo wystarczy je opuścić w dół.
Pamiętajmy że z prawej strony przykręcona jest osłona plastikowa którą trzeba zdjąć ponieważ pod nią jest jedna śruba od sanek. Ostatnie zdjęcie jest zdjęciem poglądowym.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


7.Po opuszczeniu sanek przechodzimy do ostatniego etapu naszej operacji czyli demontażu skrzyni biegów. W tym celu zaczynamy od odpięcia przewodu od sprzęgła hydraulicznego gdzie trzeba wyjąc zawleczkę (najlepiej wcześniej zaopatrzyć się w ASO w taką małą uszczelkę która się tam znajduje koszt 10zł która po rozpięciu lubi się rozszczelnić)

Obrazek
Obrazek

8. Potem bierzemy się za rozpięcie mechanizmu zmiany biegów w tym celu wybijamy tulejkę.

Obrazek

9. Po tych operacjach odkręcamy wszystkie śruby dookoła skrzyni, zostawiając sobie te z łapami nam sam koniec. Po odkręceniu śrub i wszytkich łap skrzynia wraz z silnikiem powinna opaść w dół o około 10cm, i powinna odejść od skrzyni. Pozostało nam teraz tylko wyjąć skrzynie, co nie jest już trudne. Przed rozpoczęciem tej operacji pamiętajmy, że musimy coś podstawić pod silnik ponieważ trzyma się on przez skrzynię na 3 łapach.
Po ich odkręceniu silnik opadnie razem ze skrzynią ale oprze się na misce olejowej pod którą coś postawimy (w moim przypadku był to zwyczajny pustak, można też użyć lewarka hydraulicznego) lub podwiązać od góry silnik na podnośniku,

Obrazek
Obrazek
Obrazek


10. Kiedy mamy już wyjętą skrzynie trzeba jeszcze z niej wybić przeguby wewnętrzne i włożyć je do nowej skrzyni.

11. Kiedy wszystko mamy już zrobione zaczynamy wszystko robić jeszcze raz z tym że w odwrotnej kolejności jak zostało to opisane. Pamiętając o tym że po skończeniu pracy i złożeniu wszystkiego trzeba zalać do skrzyni ok. 2,4 litra oleju i odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne tak samo jak zaciski przy samochodzie.Po około 4 godzinach sprawnej rozbiórki około godzinnego odpoczynku i kolejnych 4 godzin składania razem z przekładaniem wysprzęglika hydraulicznego i przegubów wyruszmy na jazdę próbną.
Aby sprawdzić czy wszystko dobrze działa. Na pewno po jeździe próbnej jeszcze
trzeba zajechać do fachowca na ustawianie zbieżności ponieważ całe zawieszenie trzyma
się na sankach które odkręcaliśmy wcześniej. Po tym zabiegu możemy się już cieszyć z ponownej sprawnej jazdy naszym kochanym autkiem.


Oto obiecany temat dla potomnych prosił bym o sprawdzenie go pod względem stylistycznym i ortograficznym prze moderatorów i jeżeli uznają oni że może się przydać to również o podklejenie. i usunięcie tej części postu.


Pozdrawiam Tygrysek3005.


Ostatnio edytowano 8 września 2008, o 09:10 przez Tygrysek3005, łącznie edytowano 3 razy

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 września 2008, o 09:25 
Dobra robota :ok:
Ale pozwolisz że dodam swoją uwagę. Wymontowując sanki silnik ze skrzynią spadnie na podłogę, więc trzeba go podwiesić albo podeprzeć od dołu. Ta informacja powinna się znależć w pkt 6 i to na początku, przed odkręceniem sanek :)


Ostatnio edytowano 8 września 2008, o 09:27 przez cezzar, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 września 2008, o 09:28 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 marca 2008, o 20:40
Lokalizacja: Końskie
Imię: Rene
Silnik: X18XE1
cezzar napisał(a):
Ale pozwolisz że dodam swoją uwagę. Wymontowując sanki silnik ze skrzynią spadnie na podłogę, więc trzeba go podwiesić albo podeprzeć od dołu.



Punkt numer 9
Przed rozpoczęciem tej operacji pamiętajmy, że musimy coś podstawić pod silnik ponieważ trzyma się on przez skrzynię na 3 łapach.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 września 2008, o 09:38 
Tygrysek3005 napisał(a):

Punkt numer 9
Przed rozpoczęciem tej operacji pamiętajmy, że musimy coś podstawić pod silnik ponieważ trzyma się on przez skrzynię na 3 łapach.


Tak, widziałem ale to trochę za późno na podparcie silnika jak sanki są już na dole. Ale ok, wiadomo o co chodzi :)


Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 8 września 2008, o 09:42 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 marca 2008, o 20:40
Lokalizacja: Końskie
Imię: Rene
Silnik: X18XE1
cezzar napisał(a):
Tak, widziałem ale to trochę za późno na podparcie silnika jak sanki są już na dole. Ale ok, wiadomo o co chodzi :)


Oj nie zgodzę się bo silnik razem ze skrzynią trzyma się na trzech łąpach i nawet jak odkręcisz sanki to silnik razem ze skrzynią zostaje na swoim miejscu bo tylko jedna przednia łapa przykręcona jest do sanek natomiast reszta do podwozia


Ostatnio edytowano 8 września 2008, o 15:24 przez Tygrysek3005, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 czerwca 2020, o 11:31 
Offline

Dołączył(a): 29 września 2014, o 13:34
Lokalizacja: Śląsk
Imię: Michał
Silnik: Z18XE
Witam
Czy ktoś się orientuje jakie jest oznaczenie skrzyni biegów w astra g coupe 1.8 z18xe z 2001 roku?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 czerwca 2020, o 13:48 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 maja 2004, o 16:55
Lokalizacja: Germany/MA
Imię: Adam
Silnik: inny
Aktualny samochód: Mercedes-Benz
Tu w tabeli masz wszystko;

http://www.opel-infos.de/modelle/astra_gcoupe.html

3 min. szukania w Google ;)


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Regulamin Forum Astra Coupe Club
Created by Titleist & Coube    Managed by Astra Coupe Club Team
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL