Astra Coupé Club

Forum Polskiego Klubu Astry Coupe
Teraz jest 9 maja 2024, o 08:00

Strefa czasowa: UTC + 1


Regulamin działu


Dyskusje na temat SERYJNYCH silników.

  1. Zanim otworzysz nowy wątek użyj szukajki.
  2. Nie wrzucaj linków do aukcji.



Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 stycznia 2008, o 23:17 
Chciałbym podzielić się z wami moim doświadczeniem. Mianowicie wymieniając w prawdzie 10 miesięcy temu samodzielnie rozrząd w mojej Asterce (silnik x18xe1) najprawdopodobniej za słabo dokręciłem śrubę do koła pasowego na wale korbowym.

--------------------------------------------------------------------------------------------
Co się stało:
Po wspomnianym czasie śruba delikatnie acz kol wiek się odkręciła powodując zsunięcie się o 2mm koła pasowego wraz z kołem zębatym (które jest za kołem pasowym) z wału korbowego.

Jak wiadomo koło zębate na wale korbowym ma pewien klin a który w momencie zsunięcia się owego koła z wału nie znajdował się w całości w wyżłobionym na jego kształt rowku (powiedzmy że zamiast w 100% był tylko gdzieś w 70 % w rowku). Siły obrotowe na wale korbowym są na tyle duże że owy klin został złamały prawie w całości a resztki przemienione w pył.

Koło zębate powinno sztywno siedzieć na wale korbowym a u mnie rusza się w lewo i w prawo (po zdjęciu paska rozrządu) w skokach 1,5-2mm a jak wiadomo na nim to skok 2mm a na kołach od wałków rozrządu poprzez pasek klinowy robi się już ok. 1 cm na każdym.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Efekt:
1. Rozrząd całkowicie rozregulowany.
2. Silnik stracił 50% swojej mocy.
3. Mieszanka paliwowo-powietrzna trafia częściowo nie spalona do wydechu.
4. Samochód jeździ na ubogiej mieszance co powoduje przegrzewanie się silnika z wszystkimi jego
konsekwencjami.
5. Na wale korbowym rowek na klin koła zębatego zostaje uszczerbiony z lewej strony.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Rehabilitacja:

1. Wymiana koła zębatego na nowe (KONIECZNIE - nie ze szrotu). Koszt 142 zł.
2. Po założeniu koła na wał należy przekręcić je na maxa do prawej strony rowka (która jest dobra).
3. Dorobić mały koniecznie STALOWY mały klin w miejsce powstałego ubytku lewej krawędzi rowka na wale
korbowym.
4. Przyłożyć koło pasowe do koła zębatego wału rozrządu I DOKRĘCIĆ ŚRUBĘ SIŁĄ 20 N-m. (siła wzięta z książki z serii: "Sam Naprawiam...") (czyli dość mocno)

----------------------------------------------------------------------------------------------
Zapobieganie:

1 .MOCNO DOKRĘCAĆ ŚRUBĘ (SIŁĄ 20 N-m) [-X

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Mój kolega miał to samo w Astrze F 1,6 i odwiedził chyba z 8-miu mechaników i dopiero w serwisie OPLA doszli że całą przyczyną problemu jest owy uszkodzony klin koła zębatego wału korbowego. Żeby zareklamować SERWIS OPLA podam cenę na jaką wycenili robociznę z częściami - 4000 zł (nie pomyliłem się o żadne zero). Chcieli wymienić mu cały wał korbowy i zrobić wszystkie związane z tym rzeczy.
Ale mój kolega zrobił tak jak wam napisałem czyli zmienił tylko koło zębate i wstawił mały stalowy klin i jeździ już tak ok. roku bez problemu.



Także drodzy Astromaniacy DOBRZE DOKRĘCAJCIE ŚRUBY :-)


Ostatnio edytowano 17 stycznia 2008, o 23:23 przez thejanek, łącznie edytowano 4 razy

Góra
  
 
PostNapisane: 18 stycznia 2008, o 08:03 
thejanek napisał(a):
Także drodzy Astromaniacy DOBRZE DOKRĘCAJCIE ŚRUBY :-)


Dodam jeszcze od siebie, drodzy astromaniacy, nie odkręcajcie i nie zdejmujcie koła zębatego na wale korbowym bo nie ma takiej potrzeby przy wymianie paska rozrządu. :)

Szczęście w nieszczęściu że klin nie ściął się całkowicie powodując obrót koła o 360 stopni. Strach aż myśleć co wtedy...


Ostatnio edytowano 18 stycznia 2008, o 08:05 przez cezzar, łącznie edytowano 1 raz

Góra
  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 stycznia 2008, o 13:12 
Offline
V.I.P.
V.I.P.
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 lipca 2006, o 08:04
Lokalizacja: Łaziska Górne
Imię: Krzysztof
Silnik: inny
cezzar napisał(a):
Szczęście w nieszczęściu że klin nie ściął się całkowicie powodując obrót koła o 360 stopni. Strach aż myśleć co wtedy...


No niewesoło by bylo...zawory byś zbierał po całej okolicy.

thejanek, mam pytanko do Ciebie...nie było słychać stukania zaworów? Były jakieś objawy dźwiękowe silnika czy tylko wyżej opisane?

_________________
RPM-SERVICE - serwis ogumienia, regeneracja felg, mechanika, autoklima

www.rpm-service.pl
https://www.facebook.com/pages/RPM-SERVICE/680155875351081

ZAPRASZAM :)


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 stycznia 2008, o 14:18 
mich007 napisał(a):
thejanek, mam pytanko do Ciebie...nie było słychać stukania zaworów? Były jakieś objawy dźwiękowe silnika czy tylko wyżej opisane?


Efekty były takie jak napisałem oraz charakterystyczne BUCZENIA silnika przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu na skutek zbyt dużej ilości powietrza wprowadzanego do cylindrów.
Podejrzewam że w przypadku silnika x18xe z elektronicznym pedałem gazu by tego nie było a silnik osiągał by np. 3000 obr./min. po ok. 10m sekundach od wciśnięcia pedału. Co do zaworów to na szczęście nie słyszałem, ponieważ wyrobienie klina na kole zębatym wału korbowego było na tyle małe że sam rozrząd do końca się nie rozregulował.


Dla ciekawskich:
Koła zębate wału korbowego oraz sam pasek rozrządu są przystosowane do przenoszenia siły 9-eciu TON. Są mechanicy którzy używają pasków rozrządu zamiast łańcuchów do wyjmowania silników z samochodów.
Informacje te zdobyłem dziś od kolesia który od dawna już siedzi w rozrządach.


Ostatnio edytowano 18 stycznia 2008, o 14:23 przez thejanek, łącznie edytowano 2 razy

Góra
  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 4 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1



Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
Regulamin Forum Astra Coupe Club
Created by Titleist & Coube    Managed by Astra Coupe Club Team
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL